Ajankohtaista 2016

Jouluristeily Riikaan

Pakkasin kameraromppeet laukkuun ja lähdin jouluaattona Riikaan. BALTIC PRINCESS lähti Turusta 24.12. klo. 14:00 ja palasi takaisin Turkuun 26.12. klo. 15:00.


Katso kuvat

Tässä vanhoja kuvia joulun menopelistä

Katso kaikki kuvat (4)

MEGASTAR koeajolle

19.12.2016
MEGASTAR lähti tänään aamulla koeajolle. Alus palaa telakalle torstaina.

Saaronniemi, Turku

Katso kaikki kuvat (9)
| Alustiedot – SijaintiTallink

MHC VAHTERPÄÄ 42 saapui Turkuun

2.12.2016
Merivoimien kolmas Katanpää-luokan miinantorjunta-alus MHC VAHTERPÄÄ saapui tänään Turkuun Italian La Speziasta HAPPY ROVER aluksen kansilastina. VAHTERPÄÄ on laskettu vesille ja hinattu Pansion laivastoasemalle 4.12.2016.


Katso kaikki kuvat (2)

FGS OKER A53 Turussa 18.-21.11.2016

Alus saapui Turkuun perjantaina 18.11. FGS OKER on Saksan Merivoimien Oste-luokan Flottendienstboot tyyppinen alus.

  • Merivoimien tiedote


Katso kaikki kuvat (8)
| AlustiedotSijaintiDeutsche Marine

POHJANMERI

4.11.2016
Merenmittausalus POHJANMERI saapui tänään Turkuun. Alus on entinen Merivoimien miinalaiva POHJANMAA, joka siirtyi Meritaidolle huhtikuun lopussa. Aluksesta on purettu sotavarustus ja se on varusteltu loppukevään aikana merenmittauskäyttöön. Alukseen on asennettu erittäin tarkat paikannus-, liiketila- ja luotauslaitteistot. Aluksen muutostyö toteutettiin Western Shipyardin Teijon telakalla.
Lähde: Meritaito

Ennen

Nyt

Katso kuvat (3)

VOIMA

20.10.2016
Jäänmurtaja VOIMA on ollut telakalla 29.5.2016 lähtien. Vuonna 1954 käyttöön otettu VOIMA on Arctian jäänmurtajalaivaston vanhin alus. Alus oli valmistuessaan maailmanluokan erikoisuus. Ensimmäistä kertaa murtajan keulaan oli asennettu kaksi eri suuntiin pyörivää keulapotkuria.

VOIMA lähdössä telakalta 20.10.2016

Katso kuvat (3)

VOIMA suunniteltiin avomerikäyttöön ja niin leveäksi, että sen tekemässä uomassa voisivat liikkua 10 000 tonnin (dwt) kuivalastilaivat ja 16 000 tonnin säiliölaivat. Suuri koneteho ja hyvä ohjailtavuus (laiva kääntyy paikallaan ja voi liikkua sivuttain) herättivät runsaasti kiinnostusta maailmalla. Hietalahden telakalle aikansa erikoisuus oli näyte erinomaisesta työ- ja suunnittelutaidosta. Wärtsilä rakensikin Voimalle kolme sisaralusta Neuvostoliittoon (KAPITAN BELOUSOV 1954, KAPITAN VORONIN 1955 ja KAPITAN MELEHOV 1956) ja yhden Ruotsiin (ODEN 1957).
Lähde: Arctia

Moikka Maailma! – Härmän jätkät ovat lomaristeilyllä, kaikilla on tumma puku yllä…

7.10.2016
Sen kunniaksi, että tänään 7.10.2016 täytän 69-vuotta lähdimme kaverini Kallen kanssa Turusta aamulaivalla Tukholmaan. Saa samalla täydennettyä tupakkavarastoa ja ehkä räpsittyä jonkun laivakuvankin.

Matka sujui perinteiseen tapaan ja AMORELLA puksutteli ihan mukavasti aikataulun mukaan molempiin suuntiin. Yksi huomion arvoinen asia oli kuitenkin se, että kun siinä terminaalissa istuttiin odottelemassa laivaan pääsyä tuli terminaalin vahtimestari siihen ja vinkkasi, että tulkaa perässä. Päästiin ennen muita matkustajia hissillä ylös laivalle. Homman nimi oli se, että kaikki liikuntarajoitteiset apuvälineitä käyttävät matkustajat ohjataan laivaan hissillä ennen muita matkustajia. Kalle käyttää kävelykeppiä ja niin minäkin pääsin sitten hissillä ylös. Vaikka laivaan päästiin aikaisemmin, niin hyttiin ei heti päästy, oli siivoukset vielä kesken. No mentiin sitten ensin aamiaiselle, ei ole hetikään niin nälkä, kun syö välillä. Harmi, kun minulla ei ole Twitter-tiliä, niin näkisitte mitä söimme. 🙂

Laivakuvausten osalta kaikki ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Yksi alus jota jo etukäteen olin suunnitellut kuvailevani pääsi livahtamaan niin kauas, että utuisella säällä en siitä saanut kunnollisia kuvia. Kyseessä oli Ålandstrafikenin ajossa oleva J&L Shipping Ab:n omistama ODIN. AMORELLA ja ODIN kohtaavat arkipäivisin siinä Överön kohdalla.

Minulla on puhelimessa Marine Traffic mobile sovellus ja siitä seurasin alusten sijainteja, mutta lähdin liian myöhään hakemaan kameraa hytistä ja kun pääsin kannelle, oli ODIN jo kaukana menossa Kumlingen suuntaan.

Muita matkalla vastaantulleita aluksia:

KALKVIK


Click
| AlustiedotSijaintiThunbolagen

EVERT TAUBE


Katso kaikki kuvat (3)
| AlustiedotStrömma Kanalbolaget

GABRIELLA


Katso kaikki kuvat (6)
| AlustiedotSijaintiViking Line

SILJA SERENADE


Katso kaikki kuvat (3)
| AlustiedotSijaintiTallink

Tuli niitä muitakin vastaan, mutta niistä on jo ennestään kuvia aivan tarpeeksi. Sitten alkoikin ilta hämärtyä ja kuvailut päättyivät siihen. Sisäkuvia en ottanut ollenkaan, en ole koskaan ollut niistä kiinnostunut.

Tässä vielä lopuksi vanhoja AMORELLA-kuvia vuodelta 2013 ja muutama vielä vanhempi ilman raitoja.


Katso kaikki kuvat (15)

NATIONAL GEOGRAPHIC ORION

13.8.2016
Kesän viimeinen risteilyalus m/s NATIONAL GEOGRAPHIC ORION vieraili tänään Turussa.


Katso kaikki kuvat (9)
| SijaintiNG ExpeditionsLindblad-National Geographic

TURSO

6.8.2016
Forum Marinumin vieraaksi saapui jälleen mielenkiintoinen alus, kun satamajäänsärkijä s/s TURSO kiinnittyi museolaiva Sigynin eteen.

Ainoa jäljellä oleva Neuvostoliittoon sotakorvauksena luovutetuista suomalaisista aluksista, satamajäänsärkijä s/s TURSO, omaa arvokkaan ja ainutlaatuisen historian. Aluksen tilasi Helsingin kaupunki, ja se valmistui 1944 Wärtsilän Helsingin telakalta. Aluksen pääsuunnittelija oli legendaarinen jäänsärkijöiden suunnittelija K. Albin Johansson.


Katso kuvat (6)

Alus löydettiin sattuman kautta ja saatiin lopulta ministeri Aatos Erkon avustuksella hankittua takaisin Suomeen vuonna 2004. Aluksen entisöinti on valmistui 9 vuoden työn jälkeen, ja projektin onnistumisen varmisti laaja tukijoiden joukko. Entisöinti on toteutettu niin huolella kuin se suinkin on ollut mahdollista, varmistaen aluksen säilymisen ainutlaatuisena liikkuvana museoaluksena ja Suomen hienon höyrylaivaston lippulaivana.
Lähde: Turun Satama

GAMLE OKSØY

28.6.2016
Norjan luotsilaitoksen vanha yhteysalus m/s GAMLE OKSØY saapui merikeskus Forum Marinumin vieraaksi tiistaina 28.6.2016. Aluksen vierailu on osa Itämeren alueen kulttuuriperintöyhteistyötä, joka huipentuu syyskuussa 2016 Saksan Kielissä järjestettävään Heritage Forumiin. Laivalla on merellistä kulttuuriympäristöä esitteleviä näyttelyitä ja filmejä. Turusta GAMLE OKSØY jatkaa matkaansa Maarianhaminaan aamulla 1.7.2016.


Katso kuvat (6)

GAMLE OKSØY on Norjan luotsilaitoksen entinen tukialus, jolla kuljetettiin mm. polttoainetta, varaosia ja muita tarvikkeita Norjan länsirannikon majakoille ja luotsiasemille. Alus valmistui Brødrene Lothe AS telakalla Haugesundissa vuonna 1962. Aluksen pituus on 41,4 ja leveys 7,4 metriä ja vetoisuus 330 brt. Alus on erinomaisen hyvin säilynyt 1960-luvun asussaan, ja esimerkiksi konehuoneesta löytyy edelleen alkuperäinen 495 hv Bergen Diesel. Norjan Riksantikvaren listasi vuonna 1997 Gamle Oksøyn Norjan kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten luetteloon. Aluksen nykyinen kotipaikka on Kristiansand ja omistaja Lindesnäsin majakkamuseo, joka ylläpitää alusta tutkimus- ja kulttuurimatkailukäytössä.

Matka alkoi 9.6.2016 Bergenistä, jossa aluksen lähetti matkaan Bergenin pormestari ja Norjan pääministeri. Alus vierailee kahdeksassa Itämerenmaassa kuukauden kestävän matkansa aikana. Turun lisäksi alus käy Puolassa (Gdansk), Liettuassa (Klaipeda), Latviassa (Ventspils), Virossa (Kuresaari ja Tallinna), Ahvenanmaalla (Maarianhamina) ja Ruotsissa (Karlshamn).

Laivan miehistöön kuuluu filmiryhmä, joka kuvaa merellistä kulttuuriympäristöä koko aluksen matkan ajan. Kuvatusta materiaalista tehdään elokuva, joka saa ensi-iltansa Kielin Heritage Foorumissa. Myös Suomen majakkaseuran uusin elokuva ”Finland – land of scary rocks and beacons” nähdään Kielissä. Museoviraston tukeman elokuvan voi nähdä ensimmäistä kertaa myös Gamle Oksøylla Turussa.

Itämeren kulttuuriperintöyhteistyö perustuu Itämerenmaiden (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Saksa, Puola, Viro, Latvia, Liettua ja Venäjä) kulttuuriministerien vuonna 1997 tekemään päätökseen perustaa seurantaryhmä edistämään kulttuuriperintöalan yhteistyötä. Ryhmä raportoi kulttuuriministerien kokouksille, joissa asetetaan toiminnan tavoitteet ja päätetään valtuuksista. Vuodesta 2011 lähtien yhteistyö on perustunut Itämeren maiden neuvoston (CBSS) asettamiin tavoitteisiin kulttuuriperinnön alalla. Seurantaryhmä vaihtaa kokemuksia ajankohtaisista asioista sekä luo ja vahvistaa hyviä käytäntöjä. Se edistää alan verkostoitumista ja lisää kulttuuriperintöalan näkyvyyttä sekä kansallisesti että koko Itämeren alueella. Seurantaryhmässä on kustakin maasta yhdestä kolmeen jäsentä, jotka edustavat museo- ja kulttuuriympäristöalaa.
Lähde: Turun Satama

DEUTSCHLAND

22.6.2016
Risteilyalus m/s DEUTSCHLAND vieraili tänään Turussa.


Katso kaikki kuvat (7)
| AlustiedotSijaintiPhoenix Reisen

MEIN SCHIFF 5 lähti telakalta

21.6.2016


Katso kaikki kuvat (6)
| AlustiedotSijaintiTUI Cruises

THE WORLD

17.6.2016
Risteilyalus m/s THE WORLD vieraili tänään Turussa. THE WORLD on vähän erilainen risteilyalus. Read more


Katso kaikki kuvat (6)
| AlustiedotSijainti

Comments are closed